Siapa penghuni Syurga dan Neraka ketika Ini?
Adalah kemestian bahawa manusia dan makhluk yang lain akan dibangkitkan
pada hari kiamat, dihisab amalannya, dan kemudian dimasukkan ke syurga
dan neraka. Semua itu terjadi nanti setelah kiamat di akhir zaman.
Mengenai hal itu, masih ingat dengan peristiwa Isra 'Mi'raj yang dialami
Rasulullah? Ya, Rasul diperlihatkan langsung oleh Allah dengan
penghuni-penghuni syurga dan neraka.
Dalam hadis sahih mengenai Isra 'Mi'raj, kita temui kisah Rasulullah
shalallahu' alaihi wa sallam melihat pelbagai pemandangan penduduk
syurga dan neraka. Lalu selepas peristiwa Isra 'Mi'raj, apakah sekarang
ada penghuni neraka dan syurga sebagaimana yang dilihat oleh Rasulullah
ribuan tahun lalu?
Bahagian Pusat Konsultasi Syariah dalam menjawab soalan tersebut
menjawabnya berdasarkan apa yang tertera di dalam Al-Quran dan
Al-Hadith.
Bahawa sumber sumber aqidah Islam adalah Al Quran dan As Sunnah, dan
kita wajib mempercayai dan meyakini sepenuhnya maklumat yang ada dalam
Al Quran dan As Sunnah itu, apatah lagi berkaitan dengan hal yang ghaib.
Kerana saiz dan cara memandang masalah yang ghaib itu jelas berbeza
dengan dunia yang nyata. Secara logik dan sebab musabab, akal kita boleh
menerima bahawa di sisi lain dari segala yang nyata dan empiris ini,
ada hal hal yang bukan empirikal di mana logik dan hukum fizik tidak
lagi berlaku disana.
Kerana itu apa-apa yang dimaklumkan oleh Al Quran dan As Sunnah sudah
pasti benarnya, mutlak dan mutlaq. Mengingkari salah satu kandungannya
sama saja mengingkari semuanya. Sehingga yang paling bijaksana adalah
tidak mengingkari teks Al Quran dan As Sunnah.
Dengan beberapa prinsip di atas, mari kita melihat soalan tentang ini dengan cermat.
Hadis yang menjelaskan peristiwa Isra 'Mi'raj Rasulullah Shalallahu'
Alaihi wa Sallam dan juga berkaitan dengan bertemunya beliau dengan para
nabi yang lain di dalam syurga adalah hadis hadis yang kuat darjatnya
sehingga boleh diterima.
Selama dalil itu sahih, kita diharamkan menolak dan mengingkarinya.
Kalau pun kurang boleh difahami logiknya, itu tidak lain kerana lingkup
sains dan teknologi kita masih terbatas ketika ini.
Syurga dan neraka telah lama dicipta dan banyak sekali nas dalam Al
Quran dan As Sunnah yang menjelaskan bahawa si fulan saat ini ada di
syurga atau di neraka. Termasuk hadis yang menjelaskan bahawa siapa yang
membina masjid di dunia ini, maka Allah membangunkan baginya rumah di
syurga (saat ini juga).
Sedangkan syurga yang mana, bagaimana, di mana dan semua soalan yang
bersifat teknikal, tidak ada maklumat yang terperinci dalam dalil dalil
itu. Jadi apa yang ada kita imani dan apa yang tidak ada maklumat apa
apa di dalamnya, tidak perlu diperdebatkan.
Kerana membantah sesuatu yang ghaib adalah pekerjaan bodoh seperti
sekumpulan semut berdebat soal dimana matahari berehat di waktu malam
dan di mana rehatnya bulan dan bintang pada siang hari? Semut semut itu
bahawa tidak tahu bahawa matahari adalah bola gas pijar yang selalu
mengalami reaksi nuklear dan seterusnya. Sains dan teknologi para semut
itu terlalu dangkal untuk dapat memahami hakikat semua itu.
Jangan jangan kita ini pun juga sekumpulan semut semut yang berdebat
tentang hal yang dimensi logik manusia takkan mampu memahaminya. Wallahu
a'lam bissawab.
Sementara pasukan Asy Syariah menjawab soalan sama dengan menyebutkan beberapa dalil adanya penghuni syurga dan neraka:
Dari 'Imran bin Husain dari Nabi shallallahu' alaihi wasallam beliau bersabda,
"Aku mendatangi, syurga maka kulihat kebanyakan penduduknya adalah para
faqir dan aku mendatangi neraka maka aku lihat kebanyakan penduduknya
para wanita". (HR. Al-Bukhari no. 3002 dan Muslim no. 4920 dari Ibnu
Abbas)
Hadis ini diberikan judul bab oleh Imam Al Bukhari: Bab keterangan
tentang sifat syurga dan bahawasanya dia telah tercipta. Maka ini
menunjukkan bahawa Al Bukhari memahami kalau apa yang dilihat oleh Nabi
alaihishshalatu wassalam adalah kejadian ketika itu, bukan kejadian yang
akan datang selepas hari kiamat atau sekadar penggambaran semata.
Demikian pula Imam Ahmad berhujah dengan hadis seperti ini untuk
menunjukkan bahawa syurga dan neraka sudah ada sekarang, sebagaimana
yang beliau sebutkan dalam Ushul As Sunnah.
Juga di antara dalil yang menguatkan hal ini adalah bahawa roh para
syuhada sudah berada di dalam syurga dan juga Nabi alaihishshalatu
wassalam pernah melihat Amr bin Luhai orang yang pertama kali memasukkan
penyembahan berhala ke Semenanjung Arab sedang mengheret ususnya di
neraka. (HR. Al-Bukhari no. 1136 dan Muslim no. 5096)
Dan dalam Shahih Al Bukhari no. 4826 dan Muslim no. 4408 bahawa beliau
bertanya tentang pemilik istana di dalam syurga, maka ada seorang wanita
dalam riwayat Muslim: Ada sekelompok orang yang menjawab bahawa itu
miliknya Umar. Maka ini juga menunjukkan syurga sudah dihuni.
Jika ada yang mengatakan: Bukankah manusia nanti akan masuk syurga dan
neraka setelah melalui hisab dan sirath, sementara hisab dan shirath
hanya ada setelah hari kiamat?
Maka kami katakan: Wallahu a'lam, ini termasuk perkara ghaib yang kita
tidak punya ilmu padanya. Kami menetapkan apa yang ditetapkan oleh
syariat dan menafikan apa yang dinafikan oleh syariat. Wallahul
muwaffiq.
Sementara Ustaz Dzulqarnain As Salafi menyatakan bahawa masalah ini
memang ada perbezaan pendapat di kalangan ahlussunnah, ada yang
menetapkan, ada yang menafikan, dan ada juga yang tidak senang
menyinggung masalah ini. Dan beliau sendiri memilih pendapat yang
terakhir iaitu tidak menyinggung masalah ini.
Syaikh Ubaid Al Jabri menyatakan bahawa kewajipan atas seorang muslim,
jika telah sampai kepadanya sebuah hadis yang sahih dari Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam adalah beriman dengannya, membenarkan dan
menerimanya, baik dia memahami maknanya atau tidak.
Kemudian jika dia mendapat jalan untuk memahami maknanya, baik dengan
nash hadits yang lain atau dengan tafsiran seorang sahabat atau dengan
ijma 'para imam yang dipercayai dari ahli agama yang benar daripada
ulama Islam dan Sunnah, maka hendaklah dia memuji Allah yang telah
memberikan petunjuk kepadanya untuk memahami hal-hal masih belum jelas
dari hadis Nabi shallallahu 'alaihi wasallam.
Jika dia tidak mendapatkan keterangannya, maka wajib atasnya untuk
menempuh jalan para ulama yang kukuh keilmuannya, yang telah Allah
meninggikan penyebutan mereka di dalam firman-Nya,
"Dan orang-orang yang mendalam ilmunya berkata, 'Kami beriman dengannya, semuanya itu dari sisi Tuhan kami'." (Ali Imran: 7)
Jika engkau memahami hal ini, maka hadis-hadis yang telah engkau
sebutkan dan yang serupa dengannya yang menyebut tentang nikmat dan
azab, menurutku dapat dilihat pada dua sisi:
Pertama, maknanya adalah sebagaimana yang ditunjukkan oleh hadis,
iaitu terdapat penduduk dunia yang berada di syurga dan neraka (sekarang
ini).
Kedua, keadaan-keadaan yang diberitakan oleh Nabi shallallahu
'alaihi wasallam tentang keadaan alam barzakh. Allah menunjukkan kepada
beliau tentang keadaan mereka. Seorang hamba akan mendapatkan nikmat
atau azab di alam kubur, sebagaimana telah mutawatir beritanya dari Nabi
shallallahu 'alaihi wasallam. Sisi kedua inilah yang jiwaku condong
kepadanya dan hatiku tenang dengannya. Dan ilmunya di sisi Allah
Subhanahu wa Ta'ala.
Sementara, Ustaz Ahmad Faris BQ, dalam jawapannya atas kenyataan serupa
menyatakan bahawa bagi makhluk, memang terhad dimensi masa dan ruang,
tetapi bagi Allah tidak dibatasi oleh dimensi waktu dan ruang. Sehingga
menurut beliau, saat ini penghuni syurga dan neraka memang ada
berdasarkan zahir lafaz-lafaz hadis yang ada. Allahu a'lam bissawab.
sumber dai21juli.blogspot.com
Tidak ada komentar:
Posting Komentar
Silakan beri komentar